Kinesiotape

Slik bruker du kinesiologitape
Til butikken

Applikasjonsguide kinesiologitape

Formålet med kinesiologitaping er å aktivere kroppens egne legingsprosesser gjennom å normalisere muskulaturens naturlige funksjon. Resultatet blir ofte en kraftig reduksjon i smerte. Kinesiotape kan også appliseres for å øke bevegelighet og kvalitet (ROM) gjennom å korrigere ledd til å fungere normalt. Avhengig av hvilken metode som benyttes ved applikasjonen kan funksjonen optimaliseres.

Forskjellene på kinesiotape og sportstape

Kinesiologitape og sportstape har vidt forskjellige egenskaper, funksjon og bruksområder. Mens sportstape er uelastisk (rigid) er kinesiologitape utviklet med samme elastisitet som huden. Der sportstape ikke bør benyttes ved akutt skade eller så lenge skaden forårsaker hevelse, kan kinesiologitape med fordel benyttes da den kan bidra til redusere hevelsen raskere samt redusere smerte.

Sportstape brukes primært for å forebygge skade. Den skal gi støtte og begrense bevegelighet eller utslag i ledd. Kinesiotape kan benyttes til både behandling og forebygging av skade, men kan for eksempel ikke erstatte sportstape i å redusere risiko for ankelovertråkk.

Kinesiotaping – “sensorisk”

  • Reduserer smerte
  • Demper betennelse og ødem
  • Normaliserer/optimerer
  • Behandler arrvev
  • Forebygger muskeltretthet
  • Øker ROM
  • Aktiverer svak muskulatur

Sportstaping – “mekanisk”

  • Beskytter ledd
  • Reduserer bevegelighet
  • Begrenser utslag i ledd
  • Støtter ledd
  • Korrigerer mekanisk
  • Reduserer sirkulasjon

Før du appliserer kinesiotape

  • Sørg for at huden som skal tapes er ren, tørr og fri for hår
  • Bruk an god, skarp saks
  • Rekrutter er venn, du kan behøve litt hjelp
  • Forsøk å ikke ta på limet med fingrene
  • Ikke la kinesiotapen sitte på i mer enn 5 dager
  • Etter dusj eller bad tørk det tapede området ved trykke håndkledet forsiktig over
  • Appliser aldri kinesiotape på åpent sår
  • Ved fjerning, ta forsiktig huden fra tapen og ikke tapen fra huden

Slik appliserer du kinesiologitape

Ved å følge disse enkle trinnene kan du selv, eller ved litt hjelp av en venn, applisere kinesiotape. Det blir kanskje ikke perfekt første gang, men øvelse gjør som kjent mester.

Mål ut riktig lengde for området som skal tapes og klipp av en remse i tilpasset lengde fra rullen med kinesiotape.

Appliser enden du har fjernet bakpapiret fra, uten å strekke denne delen av tapen og med muskelen i nøytral posisjon. Fjern så bakpapiret fra den midtre delen av kinesiotapen.

Fold tapestrimelen og klipp til slik at den får avrundede hjørner. Dette gjør at teipen ikke løsner så lett og sitter bedre på.

Strekk ut muskelen og appliser uten å strekke kinesiologitapen. Fjern bakpapiret fra resten av tapen og appliser uten å strekke den.

Riv bakpapiret  ca 5 cm fra den ene enden ved å strekke tapen (uten å ta på limet). Fjern så bakpapiret fra den korteste enden.

Aktiver limet i tapen gjennom å stryke hånden over tapen slik at det skapes varme gjennom friksjon. Det kan være en fordel å stryke fra midten og utover.

Gjør som Molde FK, velg Sportymed.no som klubbens leverandør av sportsmedisinsk forbruksmateriell og treningsutstyr. Fjern